Regelbogen
De nye regler fra 2022 kan findes her.
(Reglerne er et point løst system, hvis du har behov for en point guidelinje kan du bruge de gamle regelsæts fra 2020. De gamle grundregler og de gamle effekt regler.)
"Play to lift" og "Staging"
Play to Lift – Handler om at løfte en spiller eller en scene op.
Staging – Kommer fra at tilbyde scenen til hinanden.
Det gør vi ved at ved at berige hinandens rollespil. Ved f.eks. at OT støtte en rolle, en scene eller eller selve spillet. Dette behøves ikke være noget stort men være f.eks. være at man giver plads til at en anden kan færdiggøre deres tale eller man spiller fysisk på sig skade i kamp.
Prøv at læse OT stemningen i en scene og tilføj noget til den som kan berig den, fremfor noget som kan forstyrre eller kvæle rollespillet.
You-Can-Do-What-You-Can-Represent/”DKWDDK”
Betyder at din karakter kan gøre hvad du kan og hvad du kan repræsentere i rollespillet (Inden for rimelighedens grænser selvfølgelig).
Dette betyder det er meget op til dig og din præsentation/repræsentation om hvordan andre spillere spiller op til det du ønsker at opnå.
Safewords = "Really Really"
Stop – Hvis der er rigtig fare eller der er sket en rigtig skade. Nogen har brækket en arm eller andet. Råber man kommandoen “Stop”. Dette betyder at alle stopper med hvad man gør og venter OT, indtil siturationen bliver forløst og der bliver råbt “Continue/Weiter”.
“Really really” eller “oh mother” – Hvis du har behov for noget OT kan du bruge sætningen “Really really” eller “Oh mother”, til at forklare hvad det er uden at bryde rollespillet. F.eks. “Oh Mother, I‘d like to lie in the shade while you interrogate me!” eller “I really really need to get healed fast, because I need to get on!”. Kan også bruges til at up eller down skalere en scene ….
Code of conduct - sådan spiller vi med hinanden
Nogle grupper har deres egne regler internet og mellem hinanden. Her er de regler/guidelines som vi har for rollespil mellem hinanden.
- Sig ja til rollespillet. Hvis nogen spiller op til din karakter så vis meget gerne en eller anden type reaktion fra din karakter.
- Når du spiller op til nogle så forvent ikke en (bestemt) reaktion. Alle spiller forskelligt og alle typer IT reaktioner er som udgangspunkt en god en del af spillet.
- Vær som udgangspunkt OT rar ved dine med-rollespillere.
Selv om Mythodea køre på en point løst system er der stadig nogle guidelines fra reglerne som vi mener er værd at highlighte for nye og gamle spillere.
Kamp og duel guidelines
- I kamp er en god tomelfingerregel at du kan holde til 3-5 slag uden rustning.
- Hovedet, skridt og køndsdele er ikke træf zoner.
- Buer må maks trække 27 lbs.
- Krigsmaskiner (Siege weapons) skal godkendes af hoved orga’en og fremvises, læs i regelerne mere herom.
- Ønsker man en individuel duel på slagmarken. Kan man pege på en modstander (NPC) og spørge “Duel?”. Hvis svaret er “Duel yes” så er der duel.
- Ønsker man en mere stunt kamp/nævekamp kaldet in-fights. Fungere det ved man peger på sin modstander og siger “in-fight?”. Svare den udvalgte “in-figt yes”. Går man sammen og diskutere kampens regler, samt hvem der er den ønskede vinder.
- Charging (storme) ind i hinanden skal aftales på forhånd for at undgå skader.
- Kæmpe i beruset tilstand er ikke tilladt.
Tyve og snigmord guidelines
- Ligger nogen uset et kerneløst våben på din skulder og siger “Knock-down/knock-out”, så besvimer du (i ca. 5 min). Man må ikke slå i hovdet.
- Bliver en uset hånd placeret på din ryg mellem skulderbladene og en siger “Assassinated/backstab “, markere at din karakter er blevet snigmyrdet. Snigmorderen vil herefter køre sit kerneløse rollespils våben over det område hvor karakteren er blevet ramt, for at vise karakteren bløde ud. Dette kan være armhulen og nyren men ikke halsen (af sikerhedsorsager). Vil man gøre det over halsen, kan man gøre det over brystkassen i stedet. Derefter falder du som offer om og forbløder. Din karakter er herefter død eller hvis du ønsker det kan du følge “The Victim rule”, der skal læses i regelsættet for at forstå fuldt ud.
- En IT postkasse rød stofpung må gerne stjæles af karatere der spiller lommetyve.
- Er du i tiviel om noget må stjæles eller ej, så spørg eller lad vær. Da OT tyveri er rigtigt tyveri.
Magi og alkymi guidelines
- Magi og alkymi skal rollespilles meget effektivt. Det betyder det skal se godt ud og der skal formidles godt hvad effekten er, så der kan rollespilles derefter. Samtidig med man heller ikke skal bryde illusionen af spillet for meget. Dette kan f.eks. gøres ved at magikeren bruger et generaliseret effekt ord efter en formular f.eks. “Paralyse!”, eller at magikeren formidler hvad magiens effekt er, enten gennem en lille IT tale eller måske igennem formularen f.eks. “By the power in me, I paralyse thi!”. Hvis siturationen tillader det kan magikeren måske hurtigt forklarer hvad der sker, som f.eks. i en healing situration.
- En magis effekt skal altid spilles ud frivilligt. Der er altid en risiko for at en potion eller en magi fejler. Er dette tilfældet er skuffelsen altid IT og ikke OT.
- Magi kommer altid med en pris. Energien bliver suget ud fra magikeren selv eller ens omgivelserne. Denne pris skal altid spilles ud frivilligt. Det kan være magikeren får næseblod, går tidlligere i seng, græsset visner, en sky forsvinder eller en anden person måske besvimer.
- Magi på slagmarken er svært at se og høre. Det er derfor en god ide at gå sammen minimum 3 magikere for at kast en magi sammen på slagmarken for at tydeligegøre hvad man laver.
- En god tommelfinger regel er 5-10 formularer du kan kaste dagligt.
- Ritualer skal være spændende, gerne intense og max 30-45 min lange.
- UV lys kan bruges til at analysere ruiner og ting for hemmelig skrift. Skriv ikke på kulisserne.
- Er man i tiviel om hvad man kan med magi, kan de anbefales at hente inspiration fra de gamle effekt regler her.
FAQ om Mythodea for nye spillere
Er Mythodea en festival?
Nej. Mythodea er et Live Rollespil. Selvom store scenarier som ConQuest kan ligne en kæmpe festival med folk i kostumer, er det som udgangspunkt et Live Rollespil hvor folk er i IT karakter det meste af tiden.
Er Mythodea en kampagne eller enkelte scenarier?
Ja. Mythodea er en kontinuerlig kampagne bestående af en masse mindre og store events (con’s) der alle fletter sammen ved at foregå i sammen verden.
Hvilket sprog tales der?
Hovedsproget er engelsk (common), det er det vi taler til hinanden og hovedplots bliver kørt på.
Dette betyder ikke, at man kan snakke andet end engelsk eller støder ind i folk som snakker andet sprog. Mange tyske spillere til events i Tyskland snakker tysk (old tongue) til hinanden, da nogen har lidt svært ved engelsk.
Dette skal man dog ikke lade sig afskrække sig med, der findes spillere der spiller tolke og de fleste slår hurtigt over på engelsk, når du høre der er nogen med et andet sprog.
Vi opfordre dog altid spillere til at holde snakken på engelsk da det også er velkommende og indbydende for andre ikke-danske spillere.
Er Mythodea Rollespil for voksne?
Ja. Som udgangs punkt er Mythodea voksent rollespil, hvor børn og yngre spillere kun kan deltager i følgeskab med en værge.
Tjek altid det enkelte event for at være helt sikker på reglerne.
Hvordan fungere handel og mønter i spillet?
Der er en mønter i spillet men den mest bruge handelsvare er tjenester og information.
Dette skyldes at mønter ses som en privat ejendom, da de kan købes for rigtige (IRL) penge i udvalgte butikker. Man kan også tjene mønter ved enkelte opgaver inde i spillet, ved f.eks. at tilbyde sin service som bodyguard eller healer.
Den nemmeste løsning ud over at købe dem er dog ved at handle dig til dem ved at sælge trinkets eller ligende inde i spillet. Fordi spil mønter er en privat ejendom, kan du altså ikke bare overfalde en anden karakter og stjæle alle dennes mønter. Men det giver også altid godt spil for tyven hvis der er lidt loot.
Derfor opforderer vi spillere til at have en postkasse-rød “stof-pung” med, med lidt loot i, som lommetyvene gerne må stjæle.
Der findes tre typer mønter kobber, sølv og en sjælden gang guld.
Hvad betyder en rød stofpung?
En postkasse-rød stofpung er en pung som IT lommetyve har automatisk OT tilladelse til at stjæle.
Vi opfordre til at man som spiller putter et par mønter eller andet i. Er du i tvivl om du må tage en “Rød Stofpung” så lad hellere være.
Læs reglerne for at få mere klare retningslinjer.
- Tyveri inde i spillet?
Tyveri (Thievery) er termet for IT at sjæle noget i spillet med OT tilladelse. Læs reglerne for at få mere klare retningslinjer. - Hvad med rigtige skader?
Medic eller paramedic er OT termet for en der kan hjælpe dig hvis du er kommet rigtigt til skade. Hvis du skal spille i et andet land end Danmark, og er så uheldig at skal sendes på hospitalet, så anbefaler vi kraftigt du har det “Blå sygesikringsbevis” med og nummeret til eventet eller en kontakt person i din lejr på dig. - Hvad betyder “OT” & “IT”?
OT = Out Time / Out Game, her hjemme kender vi det også som Off Game. Det referere til noget uden for spillet.
IT = In Time / In Game. Det referere til inde i spillet. - Hvad betyder “krydsede hænder over hovedet” eller “hvis en holder sit våben omvendt over deres hoved”?
Så er en person OT. - Hvad betyder “Yellowbag”, “Playmaker” & “Crownest”?
Yellowbags og Playmakers er en andet ord for en spilleleder (SL). En Playmakers overser ofte enkelte plots og “The Crownest” er et IT “posthust” og et OT HeadQuater(HQ) hvor man altid kan komme i kontakt med en SL. Læs reglerne for at få mere klar forklaring. - Hvad betyder “SL”, “SC” & “NSC”?
SL = Game Master / Spille Leder
SC = Player Character / Spiller Karakter
NSC = None Player Character (NPC) / Ikke Spiller Karakter
Hvad hvis jeg får en rigtige skader?
Medic eller paramedic er OT begreber for en der kan hjælpe dig hvis du er kommet rigtigt til skade. Til de større events (såsom ConQuest og Jenseits der Siegel) er der som regel også en ambulance på standby. Tjek med det enkelte event for at være sikker.
Hvis du skal spille i et andet land i EU og er så uheldig at skal sendes på hospitalet, så anbefaler vi kraftigt du har det “Blå sygesikringskort” med. For ikke at få en træls hospitals regning.
Du skal som udgangspunkt selv sørge for at komme transport tilbage til pladsen. Så det er også en fordel hvis du har telefon nummeret til eventet eller til en kontakt person i din lejr. For at du kan kontakte nogle.
Hvad betyder "OT" & "IT"?
OT = Out Time / Out Game, her hjemme kender vi det også som Off Game. Det referere til noget uden for spillet.
IT = In Time / In Game. Det referere til inde i spillet.
Hvad betyder "Yellowbag", "Playmaker" & "Crownest"?
Yellowbags og Playmakers er en andet ord for en spilleleder (SL).
En Playmakers overser ofte enkelte plots og “The Crownest” er et IT “posthust” og et OT HeadQuater(HQ) hvor man altid kan komme i kontakt med en SL.
Læs reglerne for at få mere klar forklaring.
Hvad betyder "SL", "SC" & "NSC"?
SL = Game Master / Spille Leder
SC = Player Character / Spiller Karakter
NSC = None Player Character (NPC) / Ikke Spiller Karakter